Passende zorg op het juiste moment door de juiste zorgverlener via de juiste contactmethode
Huisartsen van Nederland implementeert een efficiënt patiëntflowmanagementsysteem op basis van slimme triagesoftware, ontwikkeld en geleverd door Klinik Healthcare Solutions. Met deze oplossing kunnen triage- en praktijkprocessen op een toekomstbestendige manier worden geoptimaliseerd.
Hoe werkt het?
De patiënt kan zijn of haar zorgvraag indienen via het patiëntenplatform (24/7 benaderbaar via een webpagina). Het algoritme begeleidt de patiënt aan de hand van de voor de klacht relevante triagevragen, zonder dat dit de assistente tijd kost. De zorgvraag van de patiënt komt vervolgens overzichtelijk binnen op het medewerkersplatform waarna de medewerker de zorgvraag binnen het platform op eenvoudige wijze digitaal (per sms) kan afhandelen zonder de patiënt te hoeven terugbellen. Doordat het systeem de reeds getrieerde zorgvraag overzichtelijk aanbiedt aan de assistente en de AI-machine daarbij suggesties doet over de urgentie van de zorgvraag met een bijbehorende differentiaaldiagnose, kost het de assistente in vergelijking tot gewone telefonische triage 60% minder tijd om de zorgvraag af te handelen. Dit bij uitgebreidere anamnese en gelijkblijvende of zelfs betere triagekwaliteit. Doordat de assistente beschikking heeft over meer informatie vooraf, kan zij beter bepalen of de zorgvraag ook door een andere zorgverlener dan de huisarts kan worden afgehandeld of op een andere manier. Door deze ondersteuning in de taakherschikking van het personeel van de praktijk, krijgt de huisarts een beter getrieerd spreekuur en kan de praktijk meer patienten bedienen. Daarnaast kan de assistente de zorgvragen op volgorde van urgentie afhandelen op een door haar gekozen tijdstip, wat de efficiëntie en planbaarheid van de personele inzet ten goede komt. Naast de AI-triagemodule voor nieuwe medische of psychische klachten biedt het systeem ook de mogelijkheid tot het indienen van andere typen vragen, zoals het opvragen van uitslagen, herhaalrecepten aanvragen, het inplannen van controle afspraken en het doorgeven van glucosecurves of administratieve wijzigingen. Hierdoor biedt ons systeem volledige service aan patiënten, welke via het medewerkersplatform eveneens digitaal kunnen worden afgehandeld door de medewerkers zonder telefonisch contact met de patiënt te hoeven leggen.
Een uniek systeem
In tegenstelling tot andere softwareoplossingen die enkel differentiaaldiagnoses genereren als voorbereiding op het spreekuur en waarbij patiënten zelf bepalen of zij wel of geen afspraak maken, implementeert Huisartsen van Nederland een uniek patiëntflowmanagementsysteem op basis van AI-technologie van Klinik Healthcare Solutions.
Binnen deze aanpak beoordelen doktersassistenten de getrieerde zorgvragen voorafgaand aan het spreekuur. Met behulp van de uitgebreide anamnese en adviesmodule van het systeem bepalen zij zelf wat passende zorg is, wanneer deze moet plaatsvinden en door wie deze het beste geleverd kan worden. De assistentes behouden dus de regie en nemen de eindbeslissing op basis van hun professionele beoordeling.
Via de geïntegreerde sms-module kunnen zij vervolgens direct contact leggen met de patiënt om de vervolgstap te coördineren, zoals het inplannen van een spreekuurconsult, telefonisch consult, het geven van zelfzorgadviezen of het doorgeven van uitslagen.
Deze werkwijze beïnvloedt het gehele traject van zorgvraag tot afhandeling en gaat daarmee veel verder dan enkel spreekuurvoorbereiding. De gecombineerde inzet van HvNL’s implementatie-expertise en de technologie van Klinik biedt daardoor een breder scala aan voordelen ten opzichte van andere systemen op de markt.
Ervaring
Met meer dan 3.1 miljoen ingediende zorgvragen verspreid over meer dan 500 zorgcentra in Finland, Engeland en Nederland is er sinds 2016 inmiddels ruime ervaring opgedaan met het systeem. Maandelijks gaan er meer dan 225.000 zorgvragen door het systeem en hebben ruim 3.6 miljoen patiënten toegang tot het digitale triage- en patientflowmanagement systeem. In Nederland hebben inmiddels ruim 400.000 patiënten toegang tot de software. 95% van de gebruikers zegt tevreden tot zeer tevreden te zijn over de software.
Veiligheid
De concordantie in triage tussen het systeem en medische professionals is 98% bij noodgevallen (noodgeval vs non-noodgeval) en 65% op de overige urgenties. 12% van de zorgvragen worden getrieerd als noodgeval versus 30% bij conventionele methoden. Het systeem is dus niet te defensief, zoals veelal het geval is bij de huidige AI-machines die vaak ook direct advies aan de patiënt geven, terwijl de veiligheid is gewaarborgd.
Het triagesysteem digitaliseert niet het spreekuur.
Het triagesysteem vervangt niet de huisarts of de doktersassistent.
Het triagesysteem neemt geen ‘black box’ beslissingen over patiënten zonder menselijke tussenkomst